Ured za reviziju institucija u FBiH izvršio je finansijsku reviziju 19 korisnika Budžeta FBiH, koje obuhvataju Parlament FBiH, Predsjednika i dva potpredsjednika FBiH, Vladu FBiH i 16 ministarstava. Ove revizije predstavljaju obavezne godišnje revizije, sa rokom završetka od 90 dana od dana podnošenja godišnjih izvještaja. Ukupna realizacija budžeta ovih institucija iznosi 1.938.367.920 KM, što predstavlja cca 88% ukupnog izvršenja Budžeta Federacije BiH.
Finansijska revizija obuhvatila je reviziju finansijskih izvještaja, kao i reviziju usklađenosti aktivnosti, finansijskih transakcija i informacija iskazanih u finansijskim izvještajima sa zakonima i propisima. U izvještajima o finansijskoj reviziji budžetskih korisnika za 2019. godinu data su sljedeća mišljenja: za finansijske izvještaje dato je 14 mišljenja bez kvalifikacije (pozitivna) i 5 mišljenja s rezervom, a za usklađenost sa zakonima i drugim propisima data su 4 mišljenja bez kvalifikacije (pozitivna) i 15 mišljenja s rezervom. S ciljem otklanjanja utvrđenih nepravilnosti, te jačanja sistema internih kontrola i finansijskog upravljanja, dato je ukupno 307 preporuka.
U mišljenjima o finansijskim izvještajima ukazano je na to da su pojedini budžetski korisnici imovinu (zgrade i poslovne prostore) nastavili iskazivati u finansijskim izvještajima bez adekvatne dokumentacije o vlasništvu, dok za dio iskazane imovine nisu u posjedu; nisu sačinjavali godišnje finansijske izvještaje u skladu sa okvirom finansijskog izvještavanja, a određene obaveze nisu evidentirali u periodu u kojem su nastale.
Kao i prethodnih godina, većina utvrđenih nepravilnosti odnosi se na neusklađenost sa zakonima i drugim propisima, koje se ponavljaju iz godine u godinu, zbog čega je 15 institucija dobilo mišljenje s rezervom. Najznačajniji nalazi odnose se na:
- netransparentnu raspodjelu i neadekvatan nadzor nad namjenskim utroškom tekućih transfera u iznosu od 250.793.968 KM, koji predstavljaju izvršena nepovratna davanja fizičkim i pravnim licima, udruženjima i nižim nivoima vlasti za tekuće svrhe. Raspodjela transfera vršila se bez primjene kriterija koji su usvojeni odlukama Vlade FBiH ili primjenom kriterija koji nisu mjerljivi, zbog čega nije osigurana transparentnost prilikom bodovanja i odabira korisnika. Nije vršen adekvatan nadzor nad namjenskim utroškom realizovanih transfera (tekućih i kapitalnih), kako bi se osiguralo namjensko i ekonomično raspolaganje nepovratnim budžetskim sredstvima;
- raspodjelu interventnih sredstava u iznosu od 1.162.936 KM za koja nije postojao zakonski osnov kako za planiranje tako i za raspodjelu. Realizacija interventnih sredstava nije vršena u skladu s definisanim kriterijima ‘hitnosti i nepredviđenosti’;
- nepoštivanje procedura i rokova prilikom vršenja izmjena i dopuna Budžeta FBiH za 2019. godinu, u skladu sa Zakonom o budžetima u FBiH;
- nedovoljne aktivnosti na uspostavi interne revizije kao jednog od elemenata koji, s finansijskim upravljanjem i kontrolom i Centralnom harmonizacijskom jedinicom, čini sistem javnih internih finansijskih kontrola, i koji treba osigurati razumno uvjerenje da se u poslovanju korisnika javnih sredstava osiguralo zakonito, transparentno, ekonomično, efikasno i efektivno upravljanje javnim sredstvima;
- isplatu naknada zaposlenicima za rad u komisijama i naknada po osnovu ugovora o djelu, za redovne poslove iz nadležnosti, na koje se ne plaćaju pripadajući porezi i doprinosi;
- Registar budžetskih korisnika koji nije uspostavljen u skladu s važećom zakonskom regulativom, što je uticalo na planiranje i realizaciju budžetskih sredstava za rad Parlamenta FBiH, Predsjednika i dva potpredsjednika FBiH i kazneno-popravnih zavoda u FBiH.
Revidirane institucije dužne su poslati Uredu za reviziju odgovor u roku od 60 dana od prijema izvještaja, u kojem se navode preduzete radnje tih institucija u prevazilaženju identifikovanih slabosti. Poželjan rezultat bio bi implementacija i smanjen broj ukupno datih preporuka. Međutim, uočeno je da je u odnosu na prethodnu godinu broj preporuka na istom nivou. Praćenjem primjene preporuka iz 2018. godine utvrđeno je da potpuno i djelimično postupanje po njima u 2019. godini iznosi 47%, što i dalje nije na zadovoljavajućem nivou, zbog čega se značajan broj ponavlja. To ukazuje na nedostatak spremnosti da se uspostavi efikasan i učinkovit sistem finansijskog upravljanja institucija koje se revidiraju svake godine.
Podsjećamo da za ove subjekte, Parlamentarna komisija odgovorna za reviziju svake godine treba da održi raspravu sa subjektima revizije o utvrđenim nepravilnostima u izvještajima i poduzme odgovarajuće mjere, zbog čega smatramo neophodnim hitno imenovanje Komisije.
U prilogu ovog saopćenja nalazi se pregled datih mišljenja i broja preporuka, kao i analiza postupanja po prethodno datim preporukama.
Izvještaji o finansijskim revizijama dostavljeni su revidiranim subjektima, Parlamentu Federacije Bosne i Hercegovine, Vladi Federacije Bosne i Hercegovine, predsjedniku Federacije Bosne i Hercegovine i Federalnom ministarstvu finansija, te su objavljeni na internet-stranici Ureda za reviziju: www.vrifbih.ba.
U skladu s Planom, preostali izvještaji finansijske revizije za 2019. godinu bit će sukcesivno objavljivani po okončanju.
GENERALNI REVIZOR
Dževad Nekić
PRILOZI
- Pregled datih mišljenja korisnicima Budžeta FBiH za 2019. godinu
Dato mišljenje za | |||
Red. br. | Korisnici Budžeta FBiH | finansijske izvještaje | usklađenosti |
1. | Parlament Federacije BiH | Pozitivno | S rezervom |
2. | Predsjednik i dva potpredsjednika FBiH | S rezervom | S rezervom |
3. | Vlada Federacije BiH | Pozitivno | S rezervom |
4. | Federalno ministarstvo unutrašnjih poslova | Pozitivno | Pozitivno |
5. | Federalno ministarstvo pravde | Pozitivno | S rezervom |
6. | Federalno ministarstvo finansija | Pozitivno | S rezervom |
7. | Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije | Pozitivno | S rezervom |
8. | Federalno ministarstvo prometa i komunikacija | S rezervom | S rezervom |
9. | Federalno ministarstvo zdravstva | S rezervom | S rezervom |
10. | Federalno ministarstvo trgovine | Pozitivno | Pozitivno |
11. | Federalno ministarstvo prostornog uređenja | Pozitivno | S rezervom |
12. | Federalno ministarstvo poljoprivrede, vodoprivrede i šumarstva | Pozitivno | S rezervom |
13. | Federalno ministarstvo za pitanja boraca i invalida odbrambeno-oslobodilačkog rata | Pozitivno | S rezervom |
14. | Federalno ministarstvo razvoja, poduzetništva i obrta | Pozitivno | Pozitivno |
15. | Federalno ministarstvo rada i socijalne politike | S rezervom | S rezervom |
16. | Federalno ministarstvo kulture i sporta | S rezervom | S rezervom |
17. | Federalno ministarstvo raseljenih osoba i izbjeglica | Pozitivno | Pozitivno |
18. | Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke | Pozitivno | S rezervom |
19. | Federalno ministarstvo okoliša i turizma | Pozitivno | S rezervom |
- Broj datih preporuka za 2018. i 2019. godinu korisnicima Budžeta FBiH
Red. br. | Subjekt revizije | Broj datih preporuka za 2018. godinu | Broj datih preporuka za 2019. godinu |
1 | Parlament FBiH | 19 | 22 |
2 | Predsjednik i dva potpredsjednika FBiH | 12 | 14 |
3 | Vlada FBiH | 19 | 17 |
4 | Federalno ministarstvo unutrašnjih poslova | 11 | 12 |
5 | Federalno ministarstvo pravde | 14 | 13 |
6 | Federalno ministarstvo finansija | 27 | 37 |
7 | Federalno ministarstvo energije, rudarstva i industrije | 11 | 15 |
8 | Federalno ministarstvo prometa i komunikacija | 18 | 15 |
9 | Federalno ministarstvo zdravstva | 16 | 17 |
10 | Federalno ministarstvo trgovine | 6 | 7 |
11 | Federalno ministarstvo prostornog uređenja | 18 | 13 |
12 | Federalno ministarstvo poljoprivrede, vod. i šumarstva | 19 | 13 |
13 | Federalno ministarstvo za pitanja boraca i inv. odbr.-osl. rata | 25 | 24 |
14 | Federalno ministarstvo razvoja, poduzetništva i obrta | 15 | 11 |
15 | Federalno ministarstvo rada i socijalne politike | 25 | 24 |
16 | Federalno ministarstvo kulture i sporta | 24 | 21 |
17 | Federalno ministarstvo raseljenih osoba i izbjeglica | 9 | 10 |
18 | Federalno ministarstvo obrazovanja i nauke | 5 | 8 |
19 | Federalno ministarstvo okoliša i turizma | 12 | 14 |
UKUPNO | 305 | 307 |
- 2. Postupanje u 2019. godini po preporukama datim u 2018. godini